کد خبر: ۸۶۱۰
۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

عشق به مولا بازنشستگی ندارد

محمدرضا اشکذری، بانی موسسه فرهنگی گل‌های فجر خراسان درسنین بازنشستگی به فعالیت و ترویج فرهنگ علوی و تشیع می‌پردازد.

همه ما از همان دوران کودکی با عشق به ائمه بزرگ شده و با همین عشق است که در مراسم و اعیاد مذهبی شرکت می‌کنیم. در واقع فعالیت و کار برای دین و مذهب سن وسال و بازنشستگی ندارد.

همین عشق است که بانیان موسسه فرهنگی گل‌های فجر خراسان را درسنین بازنشستگی به فعالیت و ترویج فرهنگ علوی و تشیع واداشته است. به آنجا می‌رویم تا گفتگویی دوستانه با اعضای آن داشته باشیم. در این گزارش ابتدا گفتگویی داریم با مدیر این موسسه که بیش از ۵۰ سال در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مشغول به کار است.  

 

اجرای طرح عیادت از بیماران

محمدرضا اشکذری متولد سال ۱۳۲۵ مشهد است او از همان دوران کودکی و نوجوانی ارادت خاصی به حضرت علی (ع) پیدا می‌کند و به همین دلیل است که در سن نوجوانی وارد ورزش‌های زورخانه‌ای می‌شود.

اشکذری با تاکید بر این موضوع می‌گوید: درکنار رفتن به گود زورخانه با مرام و منش حضرت امیر (ع) آشنایی بیشتری پیدا کردم. آنجا بود که فهمیدم حضرت علی (ع) چقدر تنها و غریب بودند. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا زمانی‌که زنده هستم در جهت نشر و گسترش فرهنگ علوی، منش و مرام حضرت امیر (ع) تلاش‌کنم. یکی از کار‌های اولیه که در این راه انجام دادم اجرای  طرح (کاروان کار نیک) بود.

در همان سال‌های نوجوانی علاوه‌بر ورزش زورخانه‌ای به صورت غیر حرفه‌ای در تیم تاج مشهد فوتبال بازی می‌کردم و ارتباط خوبی با آن‌ها پیدا کرده بودم. در همین زمان طرح عیادت از بیماران بی بضاعت و نیازمند بیمارستان‌ها را با چند نفر از بازیکنان باشگاه مطرح کردم. مدیر باشگاه آقای رضوی نیز که موضوع را شنیده بود از این طرح استقبال کرد.

در این طرح بازیکنان باشگاه به همراه هدایایی که تهیه کرده بودند هر دو هفته یک بار به عیادت بیماران نیازمند یکی از بیمارستان‌های مشهد می‌رفتند. در بین این بیماران افراد سال‌خورده‌ای بودند که از طرف خانواده طرد شده بودند و ماه‌ها بود که هیچ کس به دیدن آن‌ها نیامده بود. آن‌ها با دیدن این جوان‌های شاد وخندان، دوباره به زندگی امیدوار می‌شدند.

هنوز هم بعد از گذشت ۵۰ سال این طرح عیادت از بیماران اجرا می‌شود و در کنار آن نیز دیدار از سالمندان و افراد بی‌بضاعت نیز گنجانده شده است. درهمین سال‌ها بود که جلسه مداحان و نوحه سرایان را با گروهی از مداحان قدیمی‌و تازه کار مشهد راه اندازی کردیم، در این جلسه نحوه صحیح مداحی، روضه خوانی و... بیان می‌شود و انحرافات مداحی و روضه خوانی به مداحان تازه کار گفته می‌شود.

محمد رضا اشکذری بعد از پایان تحصیل وارد سپاه می‌شود و درکنار حضور فعالی‌که در جبهه دارد به عنوان‌کارمند در بخش فرهنگی سپاه مشغول به کار می‌شود، درسال‌های جنگ تمام امکانات و نیرو‌های سپاه صرف فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با جنگ شده وجنگ که تمام می‌شود  اشکذری فرصتی به دست می‌آورد تا چند طرح ویژه مذهبی، فرهنگی و ورزشی را برای اولین بار در مشهد اجرا کند.

 

طرح تفسیر نهج‌البلاغه در جامعه ورزشی کشور

محمد رضا اشکذری در ادامه با اشاره به اجرای طرح تفسیر نهج‌البلاغه در جامعه ورزشی کشور می‌گوید: برای اولین بار در کشور طرح خواندن و تفسیر نهج‌البلاغه را در بین ورزشکاران باستانی‌کار دادگاه انقلاب مشهد مطرح کردم و با موافقت مسئولان عالی رتبه دادگستری، طرح برای اولین بار برای کارکنان ورزشکار دادگاه انقلاب مشهد اجرا شد.

در ادامه نیز جامعه ورزش استان و کشور نیز این برنامه را در تمامی‌گود‌های زورخانه‌ای کشور اجرا کردند. در این طرح، کارشناس مذهبی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بخشی از کلمات قصار، نامه‌ها و خطبه‌های امام علی (ع) را خوانده و تفسیر می‌کند. با اجرای این طرح نهج‌البلاغه از مهجوریت و غربت خارج  و بار‌ها و بار‌ها خوانده و تفسیر شد.


برگزاری اولین نماز جماعت عاشورا در مشهد

یکی دیگر از ابتکارات دینی و فرهنگی که برای اولین بار توسط محمد رضا اشکذری در مشهد اجرا می‌شود طرح نماز جماعت ظهر عاشورا است.

اشکذری در ادامه می‌گوید: با توجه به تاکیدی که اسلام درباره نماز اول وقت و نماز جماعت دارد من پیشنهاد کردم برای ترویج فرهنگ نماز، در روز عاشورا نماز جماعت عزاداران در خیابان‌ها  برگزار شود، برای اجرای این طرح  با بخش فرهنگی شهرداری منطقه ۲ تماس گرفته و موضوع را مطرح کردم. آن‌ها نیز قول همکاری داده و میدان فردوسی را برای انجام این کار در اختیار ما قرار دادند، در همین زمان یکی از خیران با همکاری یکی از سازمان‌ها اعلام کرد که پذیرایی از نمازگزاران را انجام خواهد داد.

ظهر عاشورای سال ۱۳۶۷ بود. جمعیت زیادی از بولوار توس، عامل و نواحی اطراف در میدان فردوسی تجمع کرده بودند تا در نماز ظهر عاشورا شرکت کنند. این اولین نماز جماعت ظهرعاشورا بود که در مشهد و در کل کشور اقامه می‌شد، این مراسم تا سال‌ها بعد نیز در فلکه فردوسی اجرا می‌شد و سال‌ها بعد با همین عنوان (نماز جماعت روز عاشورا) در استان‌ها و شهر‌های دیگر کشور نیز اجرا شد.

در همان زمان یکی از مسئولان استان که به حضور مقام معظم رهبری رسیده بودند این موضوع را مطرح کردند، ایشان نیز با تمجید از این کار مبتکرانه، انگشتری را به این مسئول داده بودند که به عنوان هدیه به من بدهند. این انگشتر را غلامرضا بصیری پور، فرماندار وقت مشهد هنگامی‌که برای دیدن مراسم آمده بود به من هدیه کردند، این بهترین هدیه‌ای است که تا کنون دریافت کرده‌ام.

اشکذری در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از کار‌هایی که در همین زمینه انجام شد، اجرای طرح نماز جماعت در کلانتری‌های مشهد بود.

یک روز که من برای انجام کاری به یکی از کلانتری‌های مشهد رفته بودم با دیدن چهره‌های عصبانی، ناراحت و خیلی ناراحت و دلگیر شدم در همین زمان صدای اذان مسجد محله بلند شد، ناگهان همه صدا‌ها و هیاهو‌ها قطع شد در چهره مراجعان آرامش را می‌توانستی ببینی من احساس کردم که این آرامش نسبی به دلیل تاثیر اذان و قرآن است، در همین زمان تصمیم‌گرفتم طرح نماز جماعت را درکلانتری‌های مشهد برگزارکنم. خوشبختانه فرمانده انتظامی‌استان نیز با این طرح موافقت کرد و با تمهیداتی که برای مکان و امام جماعت اندیشیده شد، این طرح نیز اجرا شد.

یکی از ابتکارات دینی که برای اولین بار توسط محمدرضا اشکذری در مشهد اجرا می‌شود طرح نماز جماعت ظهر عاشورا است


تاسیس کانون فرهنگی گل‌های فجر خراسان

محمد رضا اشکذری بعد از باز نشستگی از سپاه، به فعالیت‌های فرهنگی خود ادامه می‌دهد و با کمک چند نفر از دوستان خود که آن‌ها نیز از بازنشستگان سپاه و نیرو‌های مسلح هستند، کانون فرهنگی گل‌های فجر خراسان را در سال ۱۳۸۰ تاسیس کرده و علاوه بر اجرای طرح‌های مذهبی و دینی گذشته، طرح‌های جدید دیگری را نیز اجرا می‌کند، بیشتر این فعالیت‌ها با محوریت نهج‌البلاغه و قرآن انجام می‌شود.

یکی از طرح‌هایی که محمد رضا اشکذری بعد از تاسیس کانون فرهنگی گل‌های فجر خراسان به مرحله اجرا در آورده است، طرح جامع خواندن و تفسیر نهج‌البلاغه در مساجد است.

اشکذری با اشاره به موفقیت طرح خواندن وتفسیر نهج‌البلاغه در جامعه ورزش کشور می‌گوید: با موفقیت این طرح من تصمیم گرفتم نهج‌البلاغه را با مردم عادی و شهروندان جامعه نیز آشنا کنم به همین دلیل طرح خواندن و تفسیرنهج‌البلاغه در مساجد را اجرا کردیم.

در این طرح برای مساجدی که با این طرح موافقت کرده بودند تعدادی نهج‌البلاغه و یک بنر جلسه فرستاده می‌شد و مسجد مورد نظر به صورت روزانه یا هفتگی جلسه خواندن و تفسیر نهج‌البلاغه را برگزار می‌کرد، در‌حال حاضر نیز بیش از ۲۷۰ مسجد محوری در سراسر کشور مراسم انس با نهج‌البلاغه را برگزار می‌کنند و بیشترین پایگاه‌های انس با نهج‌البلاغه در استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و لرستان قرار دارند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.  


نام‌گذاری میادین و بولوار‌ها به نام نهج‌البلاغه

اشکذری در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از طرح‌هایی که موسسه ما ارائه داده است طرح نام‌گذاری میدان‌ها و بولوار‌هایی به نام نهج‌البلاغه است، برای اجرایی شدن این طرح، ما به شهرداری‌های شهر‌های مختلف کشور می‌رویم و از آن‌ها می‌خواهیم که نام یکی از بولوارها، میادین و پارک‌های جدیدالتاسیس خود را به نام نهج‌البلاغه نام‌گذاری کنند، تا کنون نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم ودر حال حاضر در شهر‌های مشهد، تهران وتربت حیدریه میدان‌ها و بولوار‌هایی با نام نهج‌البلاغه نام‌گذاری شده اند.

البته موسسه ما مراسم و همایش خاصی نیز برای نام‌گذاری مکان مورد نظر برگزار می‌کند و در هر کدام از شهر‌های ایران که با این طرح موافقت کنند این مراسم و همایش نام‌گذاری را برگزار می‌کند.

 البته این موسسه در کنار این طرح‌های ویژه و کشوری طرح‌های متعدد دیگری مانند: طرح ورزش در سایه عترت، دیدار با ورزشکاران پیش‌کسوت، طرح اطعام ایتام، طرح حرم تا حرم (حرم امام رضا (ع) تا حرم امام حسین (ع) را نیز اجرا کرده است. در  ادامه این گفتگوی دوستانه، با چند نفر از دوستان و همکاران محمد رضا اشکذری که در انجام کار‌های موسسه به وی کمک می‌کنند نیز گفتگوی دوستانه‌ای داریم که در سطر‌های بعدی می‌خوانید.


راه اندازی سایت نهج‌البلاغه

 رضا معراجی مقدم، بازنشسته وزارت نیرو است و از ده سال قبل که بازنشسته شده است فعالیت خود را در این موسسه شروع کرده است.

معراجی مقدم کارشناس نرم افزار است و تمامی‌کار‌های سایت موسسه را انجام می‌دهد. معراجی مقدم در این باره می‌گوید: من علاوه بر فرستادن و گرفتن اطلاعات و اقدامات دفاتر فرهنگی تحت پوشش موسسه که در همه استان‌ها پراکنده هستند، به صورت روزانه اطلاعات و اخبار سایت‌های مختلف و فرقه‌های نوظهور (وهابیت، شیطان‌پرستی و...)  را بررسی می‌کنم.

 ما در نظرداریم با فراهم شدن امکانات مالی و نرم افزاری یک سایت اختصاصی، تحلیلی و خبری پیرامون نهج‌البلاغه و امام علی (ع) راه اندازی کنیم، تا دوستداران حضرت امیر (ع) و پژوهشگران از این اطلاعات استفاده کنند.

معراجی فر در پایان می‌گوید: به دلیل مهارت و تجربه‌ای که در کارم دارم موسسات خصوصی و دولتی زیادی از من خواسته اند که برای آن‌ها کار کنم، اما من قبول نکرده ام و تنها به عشق مولا علی (ع) و رضایت او بیش از ده سال است که در این موسسه مشغول به کار هستم.

 

تاسیس باشگاه ورزش‌های زورخانه‌ای در کربلا

حسین اصغر صفری، یکی دیگر از همکاران این مجموعه است که دوستی او با محمد رضا اشکذری به سال‌های جنگ باز می‌گردد.

او نیز تنها به عشق مولا هر روز به این موسسه آمده و خدمت می‌کند. او خاطره جالبی از رفتن گروه باستانی‌کاران موسسه به کربلا تعریف کرده و می‌گوید: دو سال قبل گروهی از ورزشکاران باستانی‌کار به نیت زیارت کربلا و ترویج فرهنگ پهلوانی به طرف عراق حرکت کردند، هنگام رسیدن به کربلا مورد استقبال مسئولان شهر کربلا قرار گرفتیم و در یکی از بازدید‌ها به دیدن یک باشگاه ورزش باستانی در کربلا رفتیم.

گروه ورزشی ما و ورزشکاران عراقی در این باشگاه مراسم ورزش باستانی را اجرا کردند و در پایان نیز ورزشکاران ما لوازم ورزشی خود مانند: میل، ضرب و کباده را به ورزشکاران عراقی هدیه کردند. روز بعد نیز مسئولان ورزشی شهر کربلا با حضور ورزشکاران ما کلنگ ساخت اولین باشگاه ورزش‌های زورخانه‌ای را در کربلا به زمین زدند.

 

عشق به مولا  بازنشستگی ندارد


عشق به حضرت علی (ع) در بین اهل تسنن

غلامحسین مرادی، از همکاران موسسه و بازنشسته ارتش است او نیز چندین سال است که در موسسه خدمت می‌کند و از اینکه خادم نهج‌البلاغه است خیلی خوش‌حال است.

مرادی در باره عشق به مولا می‌گوید: عشق به حضرت امیر (ع) تنها متعلق به ما شیعیان نیست. اگر ما بتوانیم معرف خوبی باشیم همه مردم آزاده و عدالت خواه دنیا شیفته حضرت علی (ع) خواهند شد.

چون من این موضوع را با چشم خودم دیده‌ام. در یکی از سفر‌ها که برای مراسم افتتاح جلسه تفسیر و خواندن نهج‌البلاغه به زاهدان رفته بودیم، برخی افراد محلی مدعی بودند که افراد متعصب مجلس ما را به هم خواهند زد، اما زمانی که ما مراسم را شروع کردیم چند نفر از مولوی‌های منطقه در مجلس حاضر شدند در حالی که هیچ کس آن‌ها را خبر نکرده بود، بعد از پایان مراسم نیز یکی از همین مولوی‌ها تمام گروه را برای شام به خانه اش دعوت کرد.

این واقعه برای خیلی‌ها تعجب آور بود، اما من معتقدم اگر ما تعصبات را کنار بگذاریم و حقیقت امام علی (ع) و نهج‌البلاغه را بیان کنیم موفق خواهیم شد.

محمد رضا اشکذری در پایان این گفتگو با تشکر از کمک‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ مسئولان از استانداری خراسان رضوی، فرمانداری و شهرداری مشهد می‌گوید: با توجه به ظهور فرقه‌های جدید و ایجاد شبهات فراوان در بسیاری از اصول مذهب و دین فقط کار فرهنگی می‌تواند پاسخ‌گوی این شبهات باشد، اما کار فرهنگی باید مستمر و به صورت سلسله وار انجام شود به همین دلیل زمان و هزینه زیادی می‌برد، من ضمن تشکر از مسئولان و تمام کسانی که ما را یاری کرده اند از آن‌ها می‌خواهم که در جهت ترویج فرهنگ علوی و مذهب شیعه با کمک‌های مالی، فکری و معنوی خود ما را یاری کنند.

* این گزارش شنبه یک آذر ۱۳۹۳ در شماره ۱۳۰ در شهرآرا محله منطقه دو چاپ شده است.

ارسال نظر